Do opublikowania scenariusza poniższych zajęć skłonił mnie fakt, iż są one prowadzone metodą stawiania zadań. Metoda ta jest mało popularna wśród nauczycieli pracujących zwłaszcza w grupach dzieci najmłodszych ( 3 - 4 letnich ). Okazuje się jednak, że częste formułowanie poleceń w postaci łatwych do wykonania zadań daje wymierne efekty i dzieci z czasem coraz sprawniej je realizują.
Zajęcia w grupie dzieci 4- letnich Temat: Zwierzęta egzotyczne. Cel ogólny: Utrwalenie nazw, wyglądu, zachowań i sposobu życia niektórych zwierząt egzotycznych. Cele operacyjne. Dziecko potrafi:
- malować farbą plakatową
- ulepić z plasteliny znane zwierzę egzotyczne
- zaśpiewać i wybrać do śpiewu właściwą piosenkę zgodną z treścią obrazka
- rozwiązać zagadkę i ułożyć ją na podstawie znanych sobie wiadomości i obrazków
- wybrać odpowiednie środki dydaktyczne i przedstawić ruchem, gestem, mimiką twarzy oraz głosem (naśladować głosy zwierząt) zwierzątko z obrazka.
Metody pracy:
- słowna (rozwiązywanie, układanie zagadek, porozumiewanie się w grupach)
- czynna (stawiania zadań)
- oglądowa (prezentacje dzieci, ilustracje itp.)
Formy pracy:
- z całą grupą;
- zespołowa;
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje, koperty, znaczki, talerzyki, kartony z narysowanymi świecą zwierzętami, farby, pojemniki z wodą, plastelina, liczmany- punkty, kolorowe plakietki, nagrody, dyplomy, kaseta magnetofonowa z piosenką pt. „Dżungla”
Przebieg zajęcia
- Śpiew piosenki pt. „Dżungla” połączony z ilustracją jej treści.
- Rozwiązywanie (i układanie) zagadek przygotowanych przez nauczyciela o zwierzętach egzotycznych. Sprawdzenie zgodności z ilustracjami. Przeliczanie punktów- liczmanów, wybór zwycięzców.
- Podział dzieci na cztery zespoły według wybranych przez nie kolorów plakietek. Rozdzielenie zadań do wykonania.
Wyjmijcie z kopert obrazek. Nie mówcie na głos nazwy zwierzęcia jakie tam znaleźliście, ale przedstawcie je w następujący sposób: I grupa- ułóżcie o nim zagadkę II grupa- pokażcie ruchem, gestem, mimiką twarzy, głosem zachowanie zwierzęcia III grupa- zaśpiewajcie piosenkę o tym zwierzęciu IV grupa- ulepcie zwierzę z plasteliny.
Praca w dziecięcych zespołach a następnie przedstawienie rezultatów ich działania. Jeśli dzieci są zainteresowane można kontynuować pracę po zmianie rodzaju działalności i zwierząt w kopertach.
- Zabawa ruchowa „Widzę coś...” – naśladowanie ruchów zwierząt i odgłosów przez nie wydawanych.
- Praca indywidualna przy stołach.
Pomaluj karton przygotowaną dobrze rozwodnioną farbą. Nie naciskaj pędzla zbyt mocno. Maluj delikatnie. Zgadnij jakie zwierzę ukryło się na obrazku. Kartony pomalowane są świecą- kontury zwierząt. Zajęcia porządkowe- mycie rąk.
- Rozdanie przez nauczycielkę dyplomów dla wszystkich uczestników.
Literatura: "Zagadki dla najmłodszych" Wybór i opracowanie Joanna Stec, P.W. "M.A.C." S.A. Kielce 1995 Zagadki o zwierzętach egzotycznych np.:
- Trąbę z sobą nosi, lecz nie jest trębaczem.
Gdy pójdę do ZOO, pewnie go zobaczę.
Słoń s.134
- Znasz jej wysokość? W Afryce żyje i ma najdłuższą na świecie szyję.
Żyrafa s. 169
- Dumny dźwiga swe dwa garby, niczym dwa największe skarby.
I jest w bardzo złym humorze, że trzeciego mieć nie może.
Wielbłąd s. 166
- Ktoś jej futro wymalował w paski czarno- białe.
O jakim zwierzęciu mowa wiecie doskonale.
Zebra s. 163
- Nie chodzi, a pełza, syczy groźnie wciąż, nie zbliżaj się do niego, bo to właśnie...
Wąż s. 154
- Odpowiedzcie szybko co można oglądać w ZOO?
Zwierzęta s. 166 Opracowała: Marlena Królikowska nauczycielka wychowania przedszkolnego |